Este o întrebare la care am găsit unele dintre cele mai bune răspunsuri în cartea ”Know, Can, Do” scrisă de Paul Mayer și Ken Blanchard. Ai mai jos ce am învățat eu de la cei doi autori. Sper să te ajue și pe tine!

Care sunt cele 3 mari motive pentru nereușita schimbării comportamentului uman?

Oamenii au tendința de a petrece mai mult timp acumulând informații noi decât a dezvolta strategii de folosire în viața de zi cu zi a informațiilor dobândite. Oricine citește o carte este încântat de adevărurile și mesajele conținute în ea. Cu toate acestea însă foarte puțini pun în practică ceea ce au citit sau își schimbă atitudinile, obiceiurile și comportamentul.

Acest lucru se întâmplă deoarece comportamentul uman nu se poate schimba numai din afară, el se schimbă numai dinăuntrul ființei, atât din minte cât și din inimă.

Exista trei cauze principale pentru care oamenii nu pun în practica ceea ce au învățat si știu deja:

 

  • Prima cauza  este multitudinea de informații pe care încearcă sa le acumuleze (information overload).
  • A doua cauza este modul de gândire negativ sau fenomenul de filtrare negativa a informațiilor. De fiecare data când încearcă sa invite ceva pozitiv, chiar și despre ei înșiși, oamenii ignora informația sau o privesc cu scepticism. Fenomenul de filtrare negativa a informatiilor si gandirea negativa submineaza motivatia de a folosi ceea ce stii ca trebuie facut.
  • A treia cauza este lipsa unui plan de urmărire îndeaproape a progreslor.  Aceasta cauza este una dintre cele mai greu de inlaturat deoarece schimbarea obiceiurilor si a comportamentului necesita un real si concentrat efort.  Oamenii nu stiu cum sa-si urmareasca bunele intentii si de aceea nu pot renunta la obiceiurile proaste pe care le-au dobandit de-a lungul timpului.
Cheia de a reuși în ceea ce iți propui este: repetiția, repetiția, repetiția. Repetiția este veriga lipsa intre ceea ce oamenii știu și ceea ce oamenii fac.

Ce este „repetiția spațială”?

Repetitia spatiala este o tehnica de invatare prin care te expui sau esti expus la informatie in mod periodic de-a lungul unor intervale de timp pentru ca aceasta informatie sa se fixeze. Technica se mai numeste si conditionare comportamentala sau fortificare mentala interna. Repetitia spatiala trebuie folosita deoarece o singura afirmatie are un impact mic sau chiar de loc asupra unei persoane. Pentru a asimila informatia, aceasta nu trebuie repetata imediat ci repetata periodic dupa un anumit timp de reflectie interioara.

 

Motivul 1 – Abundența de informatii

Marea problema pe care o avem in prezent consta in faptul ca suntem expusi in permanenta la informatii noi fara a avea o perioada de pauza pentru a asimila aceste deprinderi sau a le pune in practica. Multitudinea informatiilor ajunge sa ne paralizeaze. Incercand sa inveti mult intr-o perioada scurta de timp are adeseori un rezultat contract celui asteptat.

Rezolvarea aceste probleme se poate realiza prin focalizare, concentrarea pentru un timp numai asupra a ceea ce ne poate face mai performanti. De aceea trebuie sa ne hotaram ceea ce anume vrem sa invatam apoi sa punem in practica acele deprinderi fara a trece la alceva nou pana cand nu stapanim bine ceea ce stim deja.

Citirea mai multor carti sau participarea la mai multe seminarii fara a pune in practica ce am citit sau auzit, ne formeaza prostul obicei de a stii ceva dar nu a face ceea ce stim ca trebuie facut. Mintea umana este construita in asa fel incat daca neglijam ceva sau nu practicam ceva, acel lucru va fi uitat in timp scurt. Daca insa ne concentram pe un anumit lucru prin tehnica de repetitie spatiala ne vom aminti acel lucru in mod automat ori de cate ori va fi nevoie si va deveni un nou obicei.

Concluzie: Trebuie sa incepem sa invatam mai putina informatie mai des in loc sa incercam sa acumulam mai multa informatie mai rar.

Aplicarea filozofiei de invatare less-more la locul de munca

Oamenii trebuie sa stie asa de bine ceea ce au de facut intr-o anumita situatie incat sa poata fi capabili sa functioneze pe pilot automat. In acel moment ei exceleza in fiecare aspect al muncii lor deoarece nu trebuie sa se gandeasca la responsabilitatile pe care le au. Fara acest stres mintea oamenilor este libera sa caute si sa gaseasca noi opportunitati.

Rezumat – Motivul 1

  1. Noi retinem numai o foarte mica parte a ceea ce citim sau auzim o singura data. De aceea trebuie sa ne expunem la mai putina informatie de mai multe ori la intervale de timp necesare fixarii informatiei prin reflectie interioara.
  2. Pentru a stapani si excela in anumit domeniu trebuie sa ne concemtram asupra catorva concepte si sa le repetam periodic, dezvoltand aceste idei si abilitati.
  3. Odata ce oamenii isi stapanesc bine meseria, cand sunt competenti si performanti in ceea ce fac, ei devin creativi si pot realiza lucruri marete.

 

Motivul 2 – Filtrarea (gândirea) negativa

De cand vin pe lume oamenii cauta dragostea neconditionata. Ei doresc sa fie iubiti pentru ceea ce sunt. Din nefericire, inca din copilarie, cei din jurul nostru au tendinta de a ne iubi conditionat in functie de comportamentul nostru. Copii cauta sa atraga atentia parintiilor prin realizarile lor cautand apreciarea acestora. De obicei insa parintii nostri nu spun nimic in cazul in care ne comportam bine dar ne critica de fiecare data atunci cand gresim.

Acest proces indelungat din copilarie ne programeaza mintea sa gandim in marea majoritate a timpului intr-un mod negativ. De aceea atunci cand ni se pare ca nu facem nimic ca sa contreze in mod concret incepem sa ne indoim de noi insine si incepem sa ne indoim si de ceilalti. Incepem apoi sa filtram negativ tot ceea ce ne vine in minte ca am putea face. Mintea noastra se inchide. Adoptam o atitudine defensiva iar gandurile noastre incep sa fie dominate de frica. Procesul este accentuat in mod deoasebit si de experentele negative din timpul scolii daca de fiecare data cand gresim sau nu stiim ceva suntem umiliti sau sanctionati de catre profesori in loc sa fim incurajati atunci cand facem ceva bine sau muncim la ceva din greu.

De-a lungul vietii, incepand din copilarie, incercam in mod constant sa facem lucruri pentru a le face pe plac celor din jurul nostru si de a avea un sentiment de acceptare. De aceea este foarte important sa gasim in viata oameni care ne pot incuraja sau care au incredere in noi. Pe acestia trebuie sa alegem in mod voluntar sa-i ascultam in timp ce ne decidem sa-i ignoram pe ceilalti.

Comportamentul de filtrare negativa ne afecteaza gandirea ori de cate ori citim sau ascultam ceva. Este foarte greu sa inveti ceva daca sistemul tau de filtrare este defect. Daca faci aceste lucruri cu atitudinea pe care o ai in prezent, atitudine concentrata pe griji, indecizie si prejudecati. Acesta atitudine face ca numai 10% din ce citesti sau auzi sa fie perceput de mintea ta.

Solutia de a retine mai mult din ce citesti sau asculti este aceea de a adopta o stare de spirit pozitiva. De aceea, de fiecare data cand citesti sau asculti ceva trebuie sa o faci:

  1. Fara idei preconcepute
  2. Cu o atitudine de invatare, entuziasmat de noile informatii
  3. Cu asteptari pozitive
  4. Cu un stilou in mana pentru ati lua notite
  5. Cu dorinta de a asculta nu doar a ceea ce se spune ci de a-ti stimula imaginatia
  6. Cu atitudinea de „cum as putea de a folosi asta?”

Aceasta stare de spirit poate duce la stabilirea de conexiuni cu alte concepte la care ai fost expus inclusiv la modalitati de a-ti pune in practica cunostintele in moduri in care nu te-ai fi gandit inainte. Chiar daca adopti o stare de spirit pozitiva si o minte deschisa este important de reamintit insa ca repetitia spatiala este totusi obligatorie. Trebuie retinut ca dintre toate ideile prezentate, un procent de 62% sunt acceptate dupa ce sunt prezentate, prezentate si iar prezentate; cel putin de 6 ori prezentate.

De obicei:

  • prima data ideea este respinsa din start deoarece intra in conflict cu ideeile noastre preconcepute.
  • a doua oara ideea este inteleasa dar nu poate fi inca acceptata,
  • a treia oara ideea este acceptata partial dar exista insa suficiente rezerve de a o folosi,
  • a parta oara ideea este pe deplin acceptata deoarece exprima ceva la care te gandesti de ceva timp,
  • a cincea oara ideea este partial asimilata prin faptul ca ai inceput sa o folosesti,
  • abia a sasea oara ideea este in totalitate asimilata, ti-o asumi ca fiind personala si esti capabil si doritor sa o transmiti si altora.

Cu cat ai mai multe experiente pozitive, o stare de spirit si un mod de gandire pozitiv cu atat esti mai capabil de a trece mai repede si in mod automat prin cei 6 (sase) pasi de asimilare a unei ideii noi.

Rezumat – Motivul 2

  1. Deoarece in copilarie nu primim dragoste si suport neconditionate incepem inca de mici sa ne indoim de noi insine si de cei din jurul nostru.
  2. Indoiala de sine si neincrederea ne determina sa filtram toate informatiile cu care venim in contact de-a lungul vietii: carti, programe audio, seminarii, etc  prin filtrele indeciziei, fricii, prejudecatilor. Aceasta filtrare duce la un mod de gandire negativa.
  3. Gandirea negativa ne determina sa:
  • Invatam si folosim numai o mica parte din ceea ce vedem si auzim
  • Realizam numai o mica parte din ceea ce am putea sa realizam
  • Acceptam prea putin si prea repede din ceea ce viata ne poate oferii
  1. Ne putem dezvolta cel mai bine numai avand o stare de spirit si o gandire pozitiva impreuna cu o minte deschisa care sa ne stimuleze creativiatea, unicitatea si abilitatile, creand  posibilitati dincolo de orice asteptari.
  2. Trebuie sa gasim cai de a fi gata si a ne dori sa ne deschidem mintea. In loc sa incercam sa gasim ceea ce este gresit in noiile informatii cu care intram in contact trebuie sa cautam in mod activ partiile care sunt bune si folositoare ale acestora. Trebuia ca tot timpul sa ne punem intrebarea: „Stiu ca este ceva valoros in tot ceea ce citesc, care este acel lucru si cum il pot folosi?”
  3. Schimbarea de la o minte inchisa si o stare de spirit negativa la o minte deschisa si o stare de spirit si un mod de gandire pozitive nu poate fi lasata la voia intamplarii. Odata ce ne angajam in aceasta schimbare este nevoie de o strategie clara care sa ne intareasca noul mod de gandire.

 

Motivul 3 – Lipsa planului si a feedback-ului

Oamenii au nevoie de un plan de urmarire a realizarii pana la capat a obiectivelor pentru a-si putea pune in practica cunostintele altfel ei vor reveni la vechile obiceiuri. Peter Drucker a spus ca „Nimic bun nu se intampla accidental”. Pentru a fi capabil sa-ti schimbi comportamentul si sa incepi sa ai rezultate este nevoie de trei elemente: o structura, responsabilitate si suport. Un plan de urmarire este bine intocmit abia cand aceste trei conditii sunt indeplinite. Lipsa planului de urmarire este cel mai important motiv pentru care oamenii nu pun in practica ceea ce stiu. Totodata, el este si cel mai greu de indeplinit.

Care este cea mai bună strategie de schimbare?

Ce-a mai buna strategie pentru a-ti crea un plan de urmarire este de a-ti gasi un mentor. 

Mentorul este o persoana cu care esti dispus sa lucrezi si care stie foarte bine ceea ce tu vrei sa inveti. Un plan simplu de urmarire si feedback este: Spune-mi! Arata-mi! Lasa-ma sa fac! Corecteaza-ma! urmat de  Spune-mi! Arata-mi! Lasa-ma sa fac! Corecteaza-ma! si asa mai departe.

Fara un plan de urmarire si feedback imediat dupa ce ai fost expus la o informatie noua, sau un nou mod de a face lucrurile, oamenii au tendinta de a reveni la vechile lor obiceiuri. Ceea ce ajuta foarte mult la fixarea informatiilor este sa incepi sa pui in practica ceea ce ai citit sau auzit. Cu cat mai repede incepi sa aplici o noua deprindere cu atat mai mare este sansa sa ajungi sa o stapanesti perfect.

Trebuie sa tii cont insa ca practica nu duce la perfectiune ci numai practica perfecta duce la perfectiune.

De fapt, practicarea unei noi deprinderi imediat dupa expunerea la informatie este ceea ce ni se intampla in scoala. Daca informatiile sunt puse in practica in mod constant si sustinut sunt mult mai usor de asimilat decat daca acestea sunt aplicate sporadic la intervale mari de timp.

Trebuie subliniat si inteles ca invatarea nu se poate petrece numai in minte, ea se intampla atunci cand ai un plan care te ajuta sa faci ceva cu ceea ce ai invatat sau stii deja. Oamenii de succes sunt motivati sa invete tot timpul ceva nou dar au si un plan pentru a o face bine si a pune in aplicare ceea ce invata. Daca nu poti folosi ceea ce stii la ce bun sa te apuci sa inveti altceva!

Un aspect foarte important in planul de urmarire este si supportul, nu numai structura planului si responsabilitatea personala. De exemplu, in procesul de conducere a oamenilor nu trebuie asteptat pana cand acestia au rezultate sau ating perfectiunea pentru a-i recompensa. Fa acest lucru si daca rezultatele sunt aproximative, rasplateste-le progresul deoarece ei urmaresc o „tinta in miscare”. Abia apoi poti sa-i corectezi sau sa-i redirectionezi astfel incat ei sa-si continue progresul. Acest lucru poate fi foarte dificil deoarece in general ne este mult mai usor sa identificam ceea ce oamenii fac gresit decat ceea ce fac bine.

Daca oamenii sunt privati de recompense in timpul procesului de invatare, ei ori ajung sa se dea batuti si sa nu aiba nicioadata succes ori dimpotriva, in functie sistemul motivational pe care-l are fiecare ei se pot ambitiona si mai tare. Potentialii invingatori au intodeauna o stare de spirit si o gandire pozitiva relativ la invatarea continua. De aceea, un bun plan de urmarire este acela in care inainte de corectare sau redirectionare se introduc si un pas de observare, de evaluare urmat de unul de recompensare a progreselor facute.

Pana insa nu te vei hotari sa te concentrezi doar asupra catorva lucruri pe care doresti sa le inveti si nu vei scapa de modul negativ de gandire, planul de urmarire nu va avea un impact foarte mare. Orice persoana de succes a urmat o regula de aur: s-a concentrat la un moment dat asupra unui singur obiectiv important cu o perseverenta extraordinara pana cand acesta a fost realizat.

Abilitatile de concentrare asupra obiectivului si urmarire a progreselor facute sunt mult mai usor de deprins si stapanit sub indrumarea unui maestru.

De aceea, invatand pe altii ceea ce tu stii deja este una dintre cele mai bune metode de a incepe sa aplici noi cunostinte iar procesul de invatare intareste angajamentul de a le pune in practica.

Rezumat – Motivul 3

  1. Oamenii de succes doresc sa invete si au un plan de urmarire pentru a pune in practica ce invata.
  2. Un plan de urmarire trebuie sa fie intocmit pentru a ne ajuta de a comporta in concordanta cu bunele noastra intentii. Acesta ofera structura, suportul si responsabilitatea pentru a realiza pana la capat ceea ce ne-am propus.
  3. Secventa: Spune-mi! Arata-mi! Lasa-ma sa fac! Observa-ma! si Recompenseaza-mi progresul! sauRedirectioneaza-ma!este un plan simplu pe cat de simplu pe atat de puternic care ajuta potentialii castigatori sa se transforme in castigatori reali.
  4. Recunoastrea si recompensarea progreselor facute inainte actiunilor de redirectionare sau corectare este foarte importanta deoarece oamenii trebuie sa devina capabili in viitor sa se recompenseze si redirectioneze singuri. Astfel, planul de urmarire se va transforma mai intai in:

Întreabă-mă! … Lasă-mă să-ți arăt astfel încât să mă poți observa … apoi … Recompensează-mă! sau Redirecționează-mă! 

dupa care in: 

Îmi spun mie însumi! … Pun în practică … și apoi Mă Recompensez sau Mă Redirecționez SINGUR!

(Traducere si adaptare dupa Paul Mayer si Ken Blanchard – „Know, Can, Do”)

Cum ți s-a părut ce ai citit?